ďAtunci cand vine vorba de hartie, oamenii asociaza ideea de autenticitate cu tactilul" Milton Glaser, designer poster Bob Dylan
Marti, 18 Octombrie 2016


sursa foto:

adplayers. info

“Atunci cand vine vorba de hartie, oamenii asociaza ideea de autenticitate cu tactilul” spune Milton Glaser binecunoscut prin logo-ul sau  I ♥ NY si pentru poster-ul sau Bob Dylan din 1967 - probabil, cel mai cunoscut designer grafic din Statele Unite ale Americii.

Glaser regreta faptul ca designerii de multe ori nu isi mai creioneaza ideea pe hartie, ci cauta imagini gata facute. “Pentru mine, este o experienta extraordinara: o suprafata usor rugoasa – hartia – care accepta tusa unui obiect de scris. Pentru un designer este o implicare totala.”

Milton Glaser este doar una din vocile celor 12 designeri grafici internationali care vorbesc despre importanta hartiei in era digitala in proiectul “The Book of 12”, dezvoltat de unul din liderii europeni in distributia de hartie si suport de comunicare, compania Antalis.

“Hartia ofera experienta emotionala pe care digitalul nu o poate furniza…”; “daca alegi hartia gresita se pierde magia…”; “alegerea hartiei este la fel de importanta precum alegerea fontului sau a culorii…” Sunt doar o mica selectie de ganduri si observatii ale celor 12 designeri grafici contemporani din tari si culturi diferite, care considera insa la unison ca hartia este parte integrala a procesului de creatie.

Intervievati de Véronique Vienne, scriitoare cunoscuta si specializata in grafic design, cei 12 designeri  nu doar ca au dezvaluit credintele si preocuparile lor legate de rolul hartiei intr-o era digitala, dar au pus la dispozitie cate un exemplu reprezentativ din lucrarile lor, alcatuind o colectie de 12 caiete de notite, intitulata “The Book of 12”.


bo12.com

“Prin proiectul Book of 12 ne-am dorit sa ascultam opinia celor din comunitatea de  design grafic si arta, in ce priveste rolul hartiei intr-o lume in continua digitalizare” spune Xavier Jouvet, Group Marketing & Purchasing Director in cadrul Antalis International.

„Raspunsul lor foarte la obiect este acela ca hartia ramane acel mediu unic care aduce o experienta emotionala cu care echipamentele digitale nu pot rivaliza ca sursa de inspiratie. Insa nu ar trebui sa punem hartia si digitalul in opozitie – fiecare are un rol important si complementar de jucat in a asigura o comunicare eficace. Si acest rol continua sa evolueze gratie noilor descoperiri tehnologice ”

Hans Wolbers, din Olanda,  este art director si fondator in cadrul uneia din cele mai importante agentii olandeze, cunoscuta pentru talentul cu care creeaza si dezvolta publicatii cu impact, in tendinte: “iata cum aleg hartia: ca parte a conceptului initial.” Si poate in mod surprinzator, marturiseste ca “oamenii din companie care folosesc cel mai mult hartie sunt web designerii…ei sunt cei care au nevoie de hartie pentru a-si pune in practica ideea. Este mai rapid decat mediul digital”

Reza Abedini, din Iran, realizeaza design de afise, coperte de carte si anunturi de promovare a evenimentelor in Lumea Araba, dar si in Olanda, Franta, Irlanda, Grecia sau UK:  “atunci cand o idee incepe sa se formeze in mintea mea, prinde contur si hartia pe care o voi folosi pentru a o pune in practica…Iau in considerare tipul hartiei, culoarea, grosimea, textura, ca parte importanta a fiecarui proiect…nu tin cont doar de suprafata pe care se imprima designul respectiv.”

Polonezul Michal Batory este autorul unor postere cu un design suprarealist, a unor concepte captivante si socante din punct de vedere vizual: “daca alegi hartia nepotrivita dispare magia…sunt constient de cat de diferit pot arata variantele finale, functie de natura suprafetei sau de modul de imprimare al acesteia”

Catherine Zask, din Franta, este artist grafic, designer de postere si scriitor, indragostita de hartie: “senzatia placuta pe care o traiesti cand lucrezi cu hartia este practic asociata mesajului tiparit pe aceasta”. “Nu am o hartie preferata – decizia finala depinde de design, de personalitatea clientului si de mesaj in sine”

Brazilianca Elaine Ramos este graphic designer si art director al Cosac Naify, cea mai importanta editura din Brazilia dedicata artelor vizuale: “Ma gandesc la textura si finisajul hartiei ca parte importanta in procesul prin care informatia este transmisa cititorilor printr-un mesaj, o  idee, un concept sau o impresie  … hartia va determina cat de flexibila este o carte – este vital sa faci o alegere buna ” 

Leonardo Sonnoli, din Italia, se concentreaza in principal pe proiecte de identitate vizuala pentru companii private si institutii publice: “Devine mai usor sa simti ca poti stapani puterea unui mesaj  atunci cand este tiparit pe hartie….pentru rezultate excelente, calitatea hartiei este aproape la fel de importanta precum calitatea designului“

Germanul Eike König s-a specializat in dezvoltarea limbajelor vizuale pentru diverse marci, mai mari sau mai mici, si in crearea de identitate vizuala pentru diverse institutii culturale: “sa te decizi asupra unei anumite hartii este la fel de important ca atunci cand alegi un anumit font sau o anumita culoare”. Si “in timp ce lucrul la calculator te izoleaza, lucrul cu hartia invita la experiment, la participare si socializare”

Park Kum-jun din Coreea de Sud este un creator premiat si fondatorul unei agentii de design specializate pe realizarea grafica de cataloage, afise pentru expozitii, calendare, coperte de revista si decoruri conceptuale: “hartia induce emotii formei si continutului, asa ca selectez hartia in faza de planificare a unui proiect.  Cateodata, un intreg plan sau o idee incepe si se dezvolta dintr-un anumit tip de hartie…lucrarea mea pe hartie isi dezvaluie misterul in mod gradual, se lasa descoperita rand pe rand”

Elvetianca Flavia Cocchi se concentreaza in principal pe crearea de fonturi. Materialul tiparit sau imprimat este dragostea ei, iar hartia este pasiunea ei: “Ma simt in paradis cand ma intalnesc cu consultanti in domeniul hartiei si vin sa imi arate ultimele concepte.” Intotdeauna isi incepe proiectul prin alegerea hartiei potrivite: “este ceea ce imi stimuleaza creativitatea.”

Kaija Korpijaakko din Finlanda a ocupat in trecut functia de art director de revista pentru mai multe publicatii de gen, iar acum lucreaza ca artist, avand inca hartia ca mediu preferat de lucru: “O hartie mai buna, mai groasa si mai lucioasa reprezenta cea mai mare satisfactie”. “Hartia este aici ca sa ramana – va fi doar perceputa diferit. In loc sa fie o suprafata pe care se tiparesc texte si imagini, va fi “redistribuita” in rolul de mediu creativ – ca un material senzational pentru artisti si designeri”.

Britanica Daniel Eatock a inceput mai intai ca designer grafic, dar este acum un artist recunoscut in lumea intreaga: “Hartia are sase fatete: fata, verso si patru margini….o simpla coala de hartie are un potential infinit – poti realiza atat de multe lucruri cu ea: poti scrie pe ea, poti desena pe ea, poti picta, o poti impaturi, taia, etc.”

Proiectul The Book of 12 a fost inspirat de intrebari simple, cum ar fi: oare pentru designerii de astazi alegerea hartiei reprezinta o parte integranta a procesului de creatie? Contribuie la impactul pe care il poate avea mesajul, ideea sau conceptul respectiv?  Pentru a raspunde la aceste intrebari Véronique Vienne a stat de vorba cu 12 designeri grafici din diverse institutii culturale, ca de altfel si cu experti in branding si creativi din agentii de publicitate. Raspunsurile lor au adus inspiratie si lumina:

“In calitate de lider european in distributia de hartie suntem in mod natural convinsi de valoarea intrinseca pe care o ofera hartia, nu doar in ce priveste calitatile sale de natura senzoriala si de o mai buna capacitate de memorizare, dar si pentru impactul mai mare pe care il aduce unui mesaj sau unui concept”, a conchis  Xavier Jouvet, Group Marketing & Purchasing Director in cadrul Antalis International.

Interviurile complete sunt redate in carnete individuale in cadrul proiectului Book of 12, fiecare dintre acestea punand in valoare o parte din lucrarile fiecarui artist, prin designul unic, prin alegerea  hartiei si prin tehnica de imprimare care o aduce la viata. Transcrierea interviurilor, interviul acordat de  Véronique Vienne, precum si clipul  “making of” Book of 12 pot fi urmarite si pe site-ul proiectului sau
Mai mult in Branding, Rebranding, Design, Productie, Packaging, 


PUBLICITATE:
 
—É –Ĺ–į—Ā

www.www.nl.ua